mandag den 11. marts 2013

Har du Hosta?

   Har du Hosta? Og har du selv prøvet at så dem og plante ud med held? Så vil jeg gerne høre mere om det i en kommentar eller henvisning til en blogpost! Jeg har nemlig stor lyst til flere Hosta, og dét af den skyggetålende slags. Vi har jo Hosta i Alleén, som I kan se her. Men de er vistnok dem der tåler fuld sol.
   De er fine og passer godt ind i omgivelserne, de flimrende skygger, de næsten sorte stammer fra de ældgamle Kirsebærtræer og de lysviolette blomster, der til dels matcher de pink/violette blomster i trækronerne i Maj . . .

   Men sol er ikke det vi har mest af her. Min egentlige HAVE er en Skovhave så jeg skal have de skyggetålende. og jeg har nu bestilt en pose frø hos Alninus Frø. Problemet er bare, at der står så meget forskelligt om Hosta, når man læser rundt omkring. Nogle sår i november, nogle i januar. Nogle sår inde og nogle sår ude. Hvad skal jeg gøre, kan jeg så i et køligt rum (16-18 grader) og senere sætte dem ud i Drivhuset, eller skal jeg så dem i stuetemperatur? Råd modtages meget gerne!

 Læs mere om Hosta her:

8 kommentarer:

Fra frø til blomst sagde ...

Jeg har haft stor succes med hosta frøformering. Jeg sår ved stuetemperatur i januar/februar, så når de at få en pæn størrelse den første sommer.

Jeg har skrevet et indlæg, som du kan læse her:
http://frafroetilblomst.blogspot.dk/2011/09/hosta-fra-fr.html

marie sagde ...

Erfaringer med såning af hosta har jeg ikke. De vokser jo så hurtigt, at de er taknemlige at dele, og på den måde får man helt samme plante som moderplanten, hvilket jo ikke er en selvfølge, når man sår. Jeg vil mene, at de alle er skyggetålende, dog med undtagelse af minihostaer og hostaer med gult løv.

Elin sagde ...

@Gitte H: Tak for svar, har også været inde på din side og kommentere, men tak også her.

Jeg vil så mine Hosta Frø i denne uge, inde i Vindueskarmen, og plante dem ud i større potter i Drivhuset til maj.

Elin sagde ...

@Marie: Tak for din kommentar!
Jeg har købt frø af den storbladede Hosta med de blågrå blade! Jeg glæder mig faktisk til at få nogle der ikke er helt ens, det bliver sjovt at følge!

Sidste år delte jeg nogle Hosta, men sneglene åd dem inden de nåede at komme ordentlig i gang. Men nu har vi fået drivhus!

Lene sagde ...

Prøv at kigge hos Heaven. Hun har sået mange hosta!

Elin sagde ...

@Lene tak for indspark også, men hvem er Heaven?

Hanne Tilst sagde ...

Hej igen. Kan læse du interesserer dig for bunddækker. Jeg skal have det i tankerne, hvis jeg har noget tilovers, vi bor jo relativ tæt på hinanden, kan jeg se (jeg bor i Århus Vest).

Elin sagde ...

Kære Hanne, tak fordi du tænker på mig! Jeg vil være meget taknemmelig for nogle aflæggere af bunddække planter, er stort set 'på bar bund' med store arealer der er vokset til med brændenælder. Noget skal der ske!

Jeg vil gerne invitere dig på en kop kaffe her på gården en dag eller jeg kan komme til Tilst?