onsdag den 13. marts 2013

Gul og Glad!

    Vidste du, at farven gul er den eneste farve uden dybde? Farven gul vil altid træde frem og synes lige intens om man ser den på stor afstand eller tæt på. Derfor bruges farven gul også i reklamesammenhæng (Netto-posen, Udsalgsskilte, Faresignaler o.v.s. ) Ifølge Picasso var farven gul sat op mod sort en hæslig farve, nærmest galdegrøn blev den! Gul er den eneste farve som ikke har nogen dybde. Det betyder bl.a. at øjet opfatter den gule farve lige skarpt og detaljeret på lang afstand.
Dette bliver bl.a. brugt kommercielt, tænk f.eks. på udsalgs skilte, som ses lige tydeligt om vi ser dem fra 200 m afstand på gaden eller helt tæt på. Alle andre farver vil blegne på lang afstand.

 Farven gul - sammen med hvid - var den sidste farve maleren J. M. W. Turner arbejdede med i sin sene alderdom, da han var ved at blive blind - og farven gul er da også den sidste farve mennesket er i stand til at opfatte inden blindhed. Gul er den farve der kommer nærmest lyset - næst efter hvidt. Gul er solens farve.

Gul er også farven på de mange skønne forårsblomster vi snart har overalt i forretninger og havecentre. Nogle elsker dem - andre elsker at hade dem :-) Påskeliljer, erantis mini-påskeliljer: de såkaldte téte-a-téte, Gule Primula, Gule Krokus, alle sammen står de der med deres påtrængende gule farver og byder sig til og lokker!


Jeg byder farven gul velkommen og henter gerne store buketter ind i stuen! Takket være de tidligere ejere af gården har vi faktisk flest GULE blomster her! D.v.s. masser af Påskeliljer. Og Erantis! Og Vorterod over alle græs-arealer! Også dem vi kalder 'græsplæner' :-)  Ja, og Gule Mælkebøtter har vi - de fylder en hel mark når den tid kommer! For ikke at tale om de Gule Smørblomster og Følfod nede i Engen! For mig er det en glæde, her i min grønne u-ordentlige Skovhave, at byde velkommen til Solen og Lysets Farve!


2 kommentarer:

Stein sagde ...

Hei Elin.
Jeg ante ikke at gul ikke hadde fargedybde, eller at det er den siste fargen vi kan se før vi ble blind! :-) Jeg har fått med meg at veldig mange elsker å hate denne fargen, men for meg symboliserer den på mange måter våren, så jeg liker den! :-)
Du lurte på hvilke lavtvoksende liljer jeg bruker i woodland hagen. Jeg har prøvd meg på flere, men kommet frem til at jeg liker de hvite best.
Sorter jeg har benyttet med hittil godt hell er:
Lilium Asiaticum "New Wave". (40-50cm)
L. Asiaticum Umbria blir litt høyere: (70cm)
Noen vakre, hvite, med gult i: Lilium "Little Rainbow" blir 45-50 cm.
Lilium "Inuvik" er også fine, hvite å ha i halvskygge. De blir 40-50 cm.
Lykke til! :-D

Elin sagde ...

Tusind tak Stein! Det er en stor hjælp du kommer med her, da jeg ellers ikke vidste hvor jeg skulle finde disse liljer!

Jeg tror jeg vil købe nogle af de lave, hvide Inuvik!

Endnu engang TAK!