søndag den 3. marts 2019

Fastelavnsboller – gluten og mælkefrie!



2,5 dl vand
65 g smørbar blok
85 g fuldkornsrismel
55 g maizena
1 spsk rørsukker
en knsp salt
4 æg

Start med at blande rismel, maizena, sukker og salt i en skål.
Kom vand og margarine i en sauterpande eller gryde (slip-let) og bring det i kog. 
Tilsæt melblandingen til væsken på én gang, skru ned for varmen og rør med en træske. Når blandingen har samlet sig og slipper panden, tager du den fra varmen.
Kom nu dejen i en røreskål og lad den køle i 5 min.
Pisk æggene i et ad gangen, brug en elpisker med dejkroge.
Pisk grundigt efter hvert æg. Den skal kunne stå selv, når den sættes på pladen.

Sæt dejen med en våd spiseske 12 portioner på en bageplade med bagepapir.
Bages i 30 min. ved 200°C.
Du må IKKE åbne ovnen før de 30 m9inutter er gået da de ellers kan falde sammen! 
Bollerne begynder først at vokse rigtigt efter ca. 20 min.
Lad bollerne køle helt af, inden du flækker dem og putter glasur på.

Jeg fyldte mine med Meyers Hindbær marmelade, 'flødeskum' af fed, pisket kokosmælk, og mørk smeltet chokolade! De blev bare lækre, lette og luftige!

















Ingen kommentarer: