fredag den 11. oktober 2019

Surdej!




Så kører den igen, med bagning! Jeg har længe ønsket mig noget mere velsmagende brød, noget der smager af RIGTIGT brød, og det havde jeg læst et sted, at det gør surdejsbrød!

Så nu er jeg i gang med at bage sådan et! Jeg startede i søndags, for man skal bruge flere dage på sådan et projekt. Havde fundet min gamle opskrift, fra dengang jeg bagte rugbrød. Har så erstattet meltyperne med glutenfri og fik da også gang i min lille surdej, den er blevet passet og plejet og nurset og omrørt i lange baner!


Aftenen før du skal bage blander du:

1/2 liter koldt vand
1 spk. ahornsirup eller honning
1 dl. Surdej
100 gr. Majsmel
100 gr. Fuldkorns rismel
50 gr. Boghvedemel
Lad det stå på køkkenbordet natten over, og dagen efter tilsætter du følgende:
100. g. boghvedemel
125 gr. fuldkorns rismel
35 gr. HUSK (den gule)
1,5 spsk. kokosmel
1 tsk. kardemomme
1,5 spsk. salt . Groft middelhavssalt
Det hele røres sammen på røremaskine i 10 min. Sættes til hævning en times tid til halvanden. 
Så hælder du hele herligheden i en lille brødform, ridser let med en kniv, og så ind i en 220 grader varm ovn. (Varmluft) bages i ca. 1 time og 15 min. Skru ned på 200 grader de sidste 20 min.
Andre meltyper kan også bruges, og alle slags kerner, jeg brugte en håndfuld solsikkekerner!

Ingen kommentarer: