mandag den 28. august 2017

Valmuer en masse

Sådan ser mit ene højbed ud i år! Det startede ellers som en katastrofe - troede jeg - da alle de første knopper af valmuer og morgenfruer blev ædt af en hind med lam, der kommer forbi her hver dag.
Jeg véd det jo godt, rådyr æder forskelligt fra egn til egn, og belært af erfaring researchede jeg da lidt på nettet, om hvad rådyr IKKE spiser. Og der var flere websider, både de danske, engelske og amerikanske enige! Rådyr spiser ikke Valmuer (de er giftige) og heller ikke Morgenfruer (de gule og orange Calendula. Fordi de kildrer dyrenes fine snuder, da de har en busket vækst, og dufter ret stærkt :-)

Ha! Tænkte jeg, sådan et bed skal jeg have, om så farverne er nok så lidt matchende! Nu er bedet også ganske flot, men de allerførste knopper forsvandt en tidlig morgen for en god måneds tid siden. Alle de store sprængfærdige valmuer og de første fine Morgenfruer, væk var de!
Og der var tydelige klovspor i bedet! Men dyrene er til alt held ikke vendt tilbage, så nu står bedet i al sin frodige pragt!

PS: Dyrene var gået LIGE forbi mine Ingrid Bergman roser! Det er ellers dem de plejer at foretrække!
Sådan ser der ud i det andet højbed! Her er det Dahlia, stor som en Tivoli Blomst, der dominerer, sammen med Squash.
Ingrid Bergman  Rose udenfor drivhuset. Indenfor er der Jungle stemning med Bourgonvillea, Abrikospalme, Figen, Citrustræ, Vin og masser af krydderurter. 

Ingen kommentarer: