onsdag den 15. april 2015

Farven Gul

Denne klumme findes i dag i Århus Onsdags tillæg Århus Syd, hvor jeg blogger om livet syd for Århus!


Så gik den Påske, og kaniner, kyllinger, æg og påskeharer er pillet ned og gemt væk! De gule lys, servietter og tilhørende påskeduge er fejet af bordet, nej nu vil vi se grønt og glemme alt om gult! Men hvordan er det nu lige det forholder sig, med denne gule farve?

 Vi forbinder vel alle Påsken og det tidlige forår med farven gul, og især her på gården er der meget gult at forholde sig til, idet tidligere ejere af stedet åbenbart nærede en sand forkærlighed til netop denne farve. Det blomsterflor der dominerer her, ja faktisk de eneste blomster der har overlevet tidligere ejere, var, og er, de gule!

 Så her er masser af påskeliljer, krokus og erantis, gule kodriver, guldstjerne og vorterod spredt over alle græs-arealer! Gule Smørblomster og følfod i engen og naturligvis gule mælkebøtter - de fylder en hel mark når den tid kommer!

 Vidste du, at farven gul er den eneste farve uden dybde? Det betyder bl.a. at øjet opfatter den gule farve lige skarpt og detaljeret også på lang afstand. Farven gul vil altid træde frem og synes lige intens om man ser den på stor afstand eller tæt på. F.eks. den gule rapsmark er lige gul, tæt ved som på lang afstand, da intensiteten i den gule farve ikke aftager med afstanden, som den vil gøre med andre farver. Derfor bruges farven gul også i reklamesammenhæng, tænk bare på f.eks. Netto-posen. Udsalgsskilte er som oftest også gule da disse ses lige tydeligt om vi ser dem fra 200 m afstand på gaden eller helt tæt på. Alle andre farver vil blegne over en længere afstand.

 Ifølge Picasso var farven gul sat op mod sort en hæslig farve, nærmest galdegrøn blev den! Farven gul - sammen med hvid - var den sidste farve maleren J. M. W. Turner arbejdede med i sin sene alderdom, da han var ved at blive blind - og farven gul er da også den sidste farve mennesket er i stand til at opfatte inden blindhed. Gul er den farve der kommer nærmest lyset - næst efter hvid. I næsten alle kulturer repræsenterer farven gul solskin, glæde og varme. Gul er også solen og lysets farve, og den farve der kommer tættest på lyset, når vi taler maleri. Men gul er også farven på de mange skønne forårsblomster vi snart har overalt i forretninger og havecentre. Nogle elsker dem - andre elsker at hade dem. Påskeliljer, erantis mini-påskeliljer: de såkaldte téte-a-téte, primula og smørgule krokus, alle sammen står de der med deres påtrængende gule farver og byder sig til og lokker!

For nogle havemennesker er gule blomster nærmest bandlyste, på grund af den dominerende effekt de har på alle andre af havens vækster. Ja, gul er den mest lysende af alle spektrets farver. Det er den farve, der fanger vores opmærksomhed mere end nogen anden farve, så den kan da også være svær at arbejde med, selv i haven.

 I vores moderne menneskeskabte verden, er gul for mange farven på Kylling (Bamse og Kylling) Post It blokkene, eller ligefrem Tour de Frances vindertrøje, mens andre tænker smileys eller tegn på fare. For nogle er det farven på lykke og optimisme, kreativitet, solskin og forår. Men farven gul kan også have sine skjulte sider.

Forleden dag, på vej ind til Tangkrogen, i et af byens smukkeste lyskryds, nemlig krydset Oddervej/Kystvejen, ligger så pludselig Aarhus Bugten og lyser i forårssolen, med Marselisborg skoven til højre, Mols Bjerge langt ude i horisonten og Marinaen, kranerne og den nye havnefront længst til venstre i billedet! Sådan en dag med høj sol og blæst over vandet! Himlen knaldblå med store drivende kridhvide skyer, da bemærkede jeg, at vandet var grønt som smaragd! Når vi en sådan dag opfatter havet som værende grønt, skyldes det, at gule sandskorn hvirvles op, som igen reflekterer det gule sollys og blander sig med himlens blå farve, og derved bliver grønt! Et fænomen som man i malersproget kalder en optisk farveblanding. Ja, ingen tvivl om at farven GUL kan noget som ingen andre farver kan.

3 kommentarer:

Anonym sagde ...

Meget fin artikel om farven gul. I mange år har jeg ikke været så vild med gul i haven, men nu hvor jeg endelig efter fem års tøven er blevet opereret for stær på begge øjne, savner jeg den vel nok! Jeg havde jo i den grad uden at tænke over det vænnet mig til, at alting var badet i en slags gyldent skær. Det er det så ikke mere. Samtidig med at lyset er så skarpt også på regnvejrsdage, at jeg næsten ikke kan holde det ud, er det også blevet så underligt blåligt. Heldigvis skal jeg have briller igen, selv om øjenlægen først havde stillet noget andet i udsigt, så nu glæder jeg mig til, at optikeren ringer og siger, at mine nye smarte briller med tonede, hærdede, antirekfleksbehandlede glas med glidende overgange er færdige. Der røg så lige nogle planter i rå mængder til haven . Men pyt med det.! Jeg kan i stedet glæder mig så meget mere over alle dem, jeg allerede har.

Tak for altid interessante indlæg på din blog
og glædeligt (gult) forår
Jytte
www.danishknitdesign.com

Anonym sagde ...

Det er underligt, som man kan vænne sig til gult uden at tænke over det overhovedet.
jeg er for nylig efter fem års tøven blevet opereret for stær, og i stedet for den pæne 'gustne' farve, som jeg kendte så godt, er alting nu badet i et skærende blåligt lys. Og det er ærligt talt ikke særlig rart. Heldigvis skal jeg i modsætning til, hvad øjenlægen først stillede i udsigt, have briller igen - også fordi jeg er blevet ekstremt lysoverfølsom - så nu glæder jeg mig til, at optikeren ringer og siger, at mine nye smarte briller med tonede, hærdede og antirefleksbehandlede glas er klar. Der røg så den planlagte anskaffelse af en masse nye planter til haven. Men pyt med det! Med de nye briller kan jeg glæde mig så meget mere over dem, jeg allerede har .... med et gyldent skær håber jeg!

Tak for altid interessante indlæg på din blog
og glædeligt (gult) forår
Jytte
www.danishknitdesign.com

Elin sagde ...

Tak for kommentarerne Jytte, jeg tror du måske har troet at den første ikke var kommet med, og så har skrevet en ny, men jeg vil nødigt slette to så dejlige kommentarer her på min blog, tak for dem!
Det må være mærkeligt pludselig at skulle til,at forholde sig til helt nye farver omkring sig, men det lyder jo positivt trods alt,

Held og lykke med de nye briller!