torsdag den 3. juli 2014

Roser er røde & jordbær er søde

Roser er røde og jordbær er søde, og så passer de vældig godt sammen i et bed! Her har vi 25 Ingrid Bergmann Roser, en klatrerose 'Symphonie' i midten og omkranset af Senga Sengana Jordbærplanter, den gode gamle sort af søde danske jordbær! Og de gror ganske overraskende godt med et væld af bær og så mange flotte, grønne blade at jeg har måttet tynde ud i dem ikke mindre end to gange for at få sol nok på bærrene! Planternes vilde vækst vil jeg tilskrive rosengødning og vanding! Det virker bare!

Her halvanden kilo bær plukket på en enkelt langside af beddet. Og så er det ikke engang første høst, og der er mange på vej endnu . . . .
Ingrid Bergmann er min yndlingsrose, en smuk gammeldags langstilket rose. Som remonterer og bliver ved at sætte nye skud, knopper og store fyldte blomsterhoveder lige indtil frosten kommer. De grønne blade er store og blanke og skjuler fint den sorte jord. En ideel rose i et bed. I krukker har jeg dog ikke gode erfaringer med IB.

Forestil Jer lige duften! Roser og Jordbær  –  det er duften af Den Danske Sommer :-)


1 kommentar:

Stein sagde ...

Hei Elin
Så vakker kombinasjon det var med Ingrid Bergman og roser! Jeg har faktisk aldri tenkt på å blande disse selv :-) Hittil har jeg bare noen få Ingrid Bergman planter i et bed, men vil gjerne ha flere. Da skal jeg huske på din kombinasjon og kanskje gjøre noe lignende selv :-D
Ha en fortsatt riktig fin kveld
Stein