onsdag den 11. januar 2017

Tilbage til blå



Denne blog er fra Aarhus Onsdag Syd, den 11. januar 2017. 
Maleriet er fra 2003. Titel: "Deep Blue Impact". 100 x 100 cm. 



Jeg er billedkunstner, men også supervisor og underviser. Ikke alle kunstnere er interesserede i denne dialog, der forbinder lærer med studerende, og rigtigt; det kan da også være en drænende proces. Jeg finder dog for det meste dialogen berigende og stimulerende, og en vigtig del af mit kreative udtryk. Mine kursister og jeg lærer af hinanden; i virkeligheden lærer jeg en hel del mere, end de gør! Tænk blot, at smide en håndfuld ideer ud til en gruppe af kreative mennesker! At se deres glæde og følge processen hvor de gør een idé til en mangfoldighed af personlige udtryk!

Jeg har gennem årene været optaget af at udvikle og forfine mine evner, både indenfor teknikker og materialevalg, fra grafikkens Sortekunst i firserne til det abstrakte maleris indtog:  olie, akryl, gouache og akvarel, en verden af farver der åbnede sig for mig i starten af 90'erne, de år jeg for alvor begyndte at male! Her gjaldt det om at finde nye måder at male sig ind i en visuel kontekst, ved hjælp af motiver, farve og materialevalg og pastos relief som set hos maleren Kurt Trampedach, min ungdoms store forbillede!

En overgang var jeg besat af farven blå –  alle variationer og toner - Indigo og Ultramarin, Kobolt og Cyan, til Turners blege blå lys og subtile nuancer af dybe blå toner af skurrende elektrisk blues. Jeg brugte en overvejende blå palet i mindst 5 år. Det var himlen og havets farver, i perioden jeg boede ved kysten syd for Aarhus.  Senere kom jeg ind på stranden, så at sige:  Her blev jeg optaget af en meget bleg, high key palet,  der passende til de medier jeg brugte: akvarel og akryl malet som var det akvarel, men stadig på råt grundende lærreder, marmorino og hard molding paste, det lette, transparente sat op mod det rå og pastose. Sand, skaller, fossiler og transparence.

Senere kom der et radikalt skift til at arbejde med intenst mættet rød og orange. Brændte, glødende jordfarver, med kun få pust af lysende blå. Ikke så mærkeligt da jeg på dette tidspnkt havde atelier på det flade Gyllingnæs, majestætisk omgivet af egeskove og fuldfede marker, et guldalderlandskab med bovnende, cumulusskyer og en ubrudt panoramisk udsigt på 3,5 km. i lige linie fra atelierets vinduer til horisonten hvor en bleg blå stribe røbede fjordens stadige bevægelser fra højvande til lavvande. Da sank min horisontline endnu en tak længere ned på lærredet!

En landskabsmaler i New York? Jeg var selv overrasket over, hvor meget jeg rent faktisk kunne bruge Manhattan inden for mit eget maleriske univers og udtryk. Ingen nye retninger kom ud af den rejse, men en masse ny inspiration, nye synsvinkler, som f.eks. en sejltur på Hudson River, der bragte os helt ned til The Palisades, hvor der, overraskende nok er overvældende vild og rå natur.
Om det er skove, bjerge - eller som i dette tilfælde - skyskrabere - der bryder horisonten, har ingen betydning for det samlede billede.

Oplevelsen bekræftede de retninger, jeg allerede bevægede mig i . . . historisk vigtige kunstnere forblev de samme, jeg var interesseret i før - nogle af de abstrakte ekspressionister - Mark Rothko, Pollock og  Barnett Newman . . . og jeg så nogle fine arbejder af Hudson River School Painters. Men effekten på mig var mere det kæmpe boost af kollektiv energi, jeg kunne føle i byen, og som vel alle, der har befundet sig i New Yorks crash af kulturer, kunst og folkeslag i alle farver, har oplevet!

Her kunne jeg igen bruge de blå farver, og de er dukket op igen, nu 10 år efter. Alt har sin tid og ringe sluttes. Derfor giver det også god mening at jeg nu er startet som underviser i maleri ved FOF Odder, i Pakhusets Atelier, da netop Pakhuset er stedet jeg havde min første store seperatudstilling, som også var Pakhusets åbningsudstilling,  tilbage i 2002. Dejligt at være tilbage i Odder!